juli 16, 2024

PepsiCo Europe en Yara bundelen krachten om de productie van gewassen te verduurzamen

PepsiCo Europe en Yara kondigden vandaag een langdurig partnerschap aan in Europa om boeren te voorzien van bemestingsprogramma's voor gewassen die de voedselwaardeketen helpen te verduurzamen.
Boer en agronoom kijken naar tablet in aardappelveld
Boer en agronoom kijken naar tablet in aardappelveld

Als onderdeel van het partnerschap, dat zich over onder andere België en Nederland uitstrekt, zullen deelnemende boeren van PepsiCo Europe worden voorzien van geavanceerde plantvoedingsproducten, advies en digitale precisielandbouwtools. Dit stelt hen in staat de efficiëntie van nutriëntengebruik (NUE) te verhogen, de opbrengsten te verbeteren en de CO2-voetafdruk van hun gewassen te verminderen. Yara, het toonaangevende bedrijf op het gebied van gewasvoeding in Europa, zal PepsiCo voorzien van de producten en diensten.

De gebruikte meststoffen zullen voornamelijk Yara Climate Choice-meststoffen zijn, die lage CO2-voetafdrukmeststoffen omvatten die worden geproduceerd uit hernieuwbare ammoniak (Herøya, Noorwegen) of low-carbonammoniak via Carbon Capture & Storage (CCS), de afvang en opslag van CO2, momenteel in aanbouw in Yara Sluiskil. Het assortiment zal ook Yara’s standaard premium nitraatgebaseerde minerale meststoffen omvatten, die met aardgas worden geproduceerd en, dankzij het gebruik van katalysatortechnologie, een CO2-voetafdruk hebben die ongeveer 50% lager is dan die van de meeste niet-EU-meststoffen. Het doel van het partnerschap is om in de loop van de tijd volledig over te stappen op Yara Climate Choice-meststoffen, naarmate de productie opschaalt en de technologieën zich verder ontwikkelen, zodat tegen 2030 alle 165.000 ton per jaar uit Yara Climate Choice-meststoffen bestaat.

De samenwerking benadrukt de gezamenlijke inzet van beide bedrijven voor het creëren van een duurzamer voedselsysteem, in overeenstemming met de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie. Tegelijkertijd zal het boeren ondersteunen bij de transitiekosten, zodat hun kostenstructuur niet negatief wordt beïnvloed.

"Dit partnerschap met Yara sluit aan bij onze end-to-end transformatie, bekend als PepsiCo Positive (pep+), en zal cruciaal zijn terwijl we overgaan naar het CO2-neutrale voedselsysteem van de toekomst. Het aanpakken van Scope 3-emissies is essentieel voor onze pep+-agenda, maar kan een van de meest uitdagende gebieden zijn om direct te beïnvloeden. Door onze boeren te voorzien van meststoffen met een lagere CO2-voetafdruk en hen te ondersteunen bij het verbeteren van gewasvoeding end-to-end, kunnen we een aanzienlijke stap zetten richting ons doel om tegen 2040 CO2-neutraal te zijn," aldus Archana Jagannathan, Chief Sustainability Officer bij PepsiCo Europe.

De samenwerking is ook in lijn met Yara’s missie om de wereld op verantwoorde wijze te voeden en de planeet te beschermen.

"Om een natuurpositieve voedseltoekomst te realiseren en ons voedselsysteem te transformeren, moeten we samenwerken over de hele voedselwaardeketen. We zijn verheugd om met voorlopers zoals PepsiCo samen te werken om dit te realiseren. Het verduurzamen van voedselproductie zal cruciaal zijn om de doelstellingen van het Akkoord van Parijs te bereiken – en boeren zullen een belangrijke rol spelen om ons daar te krijgen," aldus Mónica Andrés Enríquez, Executive Vice President voor Europa bij Yara.

Het partnerschap, dat zal bijdragen aan de adoptie van regeneratieve landbouwpraktijken, zal ongeveer 1.000 agrarische bedrijven omvatten, die in totaal ongeveer 128.000 hectare beslaan in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. De inspanningen zullen aanvankelijk gericht zijn op aardappelen, een belangrijk gewas voor PepsiCo, en daarna uitbreiden naar andere gewassen zoals haver en maïs.

Meststoffen bieden de grootste kans om emissies te verminderen, aangezien de productie en de veldemissies van meststoffen verantwoordelijk zijn voor de helft van de gemiddelde CO2-voetafdruk van PepsiCo's aardappelen in Europa. *

Dit partnerschap betekent ook een verdere opschaling van het nutriëntenbeheer op praktijkniveau onder PepsiCo boeren. Dit zal het hele seizoen gegevensverzameling en monitoring van gewassen en bodem omvatten met behulp van PepsiCo’s CropTrak en ML Analytics-tool, en zal worden aangevuld met de digitale oplossingen van Yara, zoals digitale satellietbeelden via het AtFarm-platform en de MegaLab bodemanalyses.

EINDE

*29 procent heeft betrekking op emissies uit meststofproductie en 25 procent op emissies op het veld. Het partnerschap zal de doelstelling van een reductie van 24 procentpunt in productiemissies en 5 procentpunt in veldemissies ondersteunen, terwijl de gewaskwaliteit en -opbrengsten behouden blijven.

Media Contact PepsiCo:

Felix Zadek-Ewing

pepsicoeurope@headlandconsultancy.com

+44 7725 580 928

 

Media Contact Yara:

Annalisa Canova

annalisa.canova@yara.com

+32 477 653 309

 

Over PepsiCo

PepsiCo-producten worden dagelijks meer dan een miljard keer geconsumeerd door consumenten in meer dan 200 landen en gebieden wereldwijd. PepsiCo genereerde meer dan $91 miljard aan netto-omzet in 2023, gedreven door een complementair drank- en gemaksvoedingsportfolio dat onder andere Lay's, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker en SodaStream omvat. Het productportfolio van PepsiCo omvat een breed scala aan plezierige voedingsmiddelen en dranken, waaronder vele iconische merken die elk meer dan $1 miljard aan geschatte jaarlijkse detailhandelsverkopen genereren. De visie die PepsiCo leidt is om de wereldwijde leider te zijn in dranken en gemaksvoedsel door te winnen met pep+ (PepsiCo Positive). pep+ is onze strategische end-to-end transformatie die duurzaamheid en menselijk kapitaal centraal stelt in hoe we waarde en groei creëren door binnen planetaire grenzen te opereren en positieve veranderingen voor de planeet en mensen te inspireren. Voor meer informatie, bezoek www.pepsico.com, en volg ons op X (Twitter), Instagram, Facebook en LinkedIn @PepsiCo.

Over Yara

Yara’s missie is om de wereld op verantwoorde wijze te voeden en de planeet te beschermen. We streven naar duurzame waarde creatie door het verminderen van emissies bij de productie van gewasvoeding en het ontwikkelen van oplossingen voor lage-emissie energie. Yara’s ambitie is gericht op het creëren van een natuurpositieve voedseltoekomst die waarde creëert voor onze klanten, aandeelhouders en de samenleving als geheel en een duurzamere voedselwaardeketen oplevert. Om de groene verschuiving in meststofproductie, scheepvaart en andere energie-intensieve industrieën aan te sturen, zal Yara ammoniak produceren met aanzienlijk lagere emissies. We bieden digitale tools voor precisielandbouw en werken nauw samen met partners op alle niveaus van de voedselwaardeketen om kennis te delen en efficiëntere en duurzamere oplossingen te promoten. Opgericht in 1905 om de opkomende hongersnood in Europa op te lossen, heeft Yara een unieke positie verworven als het enige wereldwijde gewasvoedingsbedrijf in de industrie. Met 18.000 medewerkers en activiteiten in meer dan 60 landen is duurzaamheid een integraal onderdeel van ons bedrijfsmodel. In 2023 rapporteerde Yara een omzet van USD 15,5 miljard. Voor meer informatie, bezoek www.yara.com.