AdBlue®: eenvoudig in gebruik!
Sommige mensen denken ten onrechte dat het gebruik van AdBlue erg lastig is. Voertuigen met SCR-technologie zijn net zo eenvoudig te gebruiken als andere auto's of passagiersvoertuigen. U zult merken dat het bijvullen van AdBlue net zo eenvoudig is als het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof of het controleren van het oliepeil van uw auto.
Als u de AdBlue tank vult met iets anders dan AdBlue, bestaat de kans dat:
- Uw auto na meerdere keren stoppen niet meer wil starten
- Dure reparaties noodzakelijk zijn, die doorgaans niet worden gedekt door de garantie aangezien de katalysator en het SCR-systeem zeer gevoelig zijn wanneer geen AdBlue wordt gebruikt. Als u water bijvult in plaats van AdBlue, kan de verstuiver verstopt raken en de katalysator worden beschadigd
- Toenemende schade aan uw SCR-systeem kan de motorprestaties verlagen en het brandstofverbruik per kilometer zelfs doen toenemen
- Uw voertuig zal dan niet voldoen aan de toegestane emissies voor een Euro 6-voertuig. Dit zal resulteren in afkeuring voor de APK
Wat gebeurt er als ik AdBlue in de dieseltank of diesel in de AdBlue tank bijvul?
- Start de motor niet!
- Verplaats het voertuig niet!
- Tap de tank af terwijl het voertuig nog op zijn oorspronkelijke plaats staat.
Als de motor is gestart, al is het maar kort, gebeurt het volgende:
- De vloeistof zal het verkeerde systeem instromen met mogelijk dure gevolgen op lange en korte termijn
- AdBlue is niet compatibel met sommige metalen en materialen, waardoor het leidingwerk en de componenten van het brandstofsysteem geleidelijk zullen verslechteren
- Diesel zal de katalysator vergiftigen, die duur is om te vervangen (niet door garantie gedekte schade), waardoor stilstand en onderhoudskosten ontstaan.
Jochem Jansen
Sales Manager AdBlue® Nederland
AdBlue® is a registered trademark of the Verband der Automobilindustrie e.V. (VDA).